BŁONNIK – DLA ZDROWIA, SZCZUPŁEJ SYLWETKI, LEPSZEGO SAMOPOCZUCIA

Chcesz być piękna i zdrowa? Zadbaj, aby w Twojej codziennej diecie znalazła się odpowiednia ilość błonnika pokarmowego. Składnik ten zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób, ale także pomoże Ci utrzymać szczupłą sylwetkę. To proste, bo właśnie rozpoczął się sezon na produkty bogate w błonnik.

Błonnik pokarmowy jest niezbędnym elementem zdrowej diety. To włókno roślinne bierze udział

w wielu procesach w naszym organizmie, które pomagają zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę. Dlaczego warto zadbać o jego obecność w codziennym menu opowiada dietetyk, Łukasz Sieńczewski, ekspert programu edukacyjnego PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII. Błonnik słynie z dobroczynnego wpływu na przewód pokarmowy. Pobudza perystaltykę jelit i proces trawienia, przez co przeciwdziała zaparciom i wspomaga rozwój fizjologicznej flory bakteryjnej. Błonnik stanowi pożywkę dla „dobrych” bakterii znajdujących się w jelicie, które chronią nas przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Zapewniając równowagę naszej mikroflory jelitowej, zmniejszamy ryzyko zachorowania na nowotwory, cukrzycę, otyłość czy nadciśnienie tętnicze. Odpowiednia ilość błonnika w codziennej diecie zmniejsza także ryzyko chorób serca i układu krążenia poprzez regulację gospodarki lipidowej w organizmie. Wiążąc kwasy żółciowe obniża on poziom cholesterolu we krwi.

Błonnik jest również sprzymierzeńcem szczupłej sylwetki. – Nie ma wartości kalorycznej. Zwiększa za to objętość treści pokarmowej, dzięki czemu szybciej czujemy się syci. Pozwala nam zaspokoić głód zjadając mniejszą porcję niż zwykle, a przy tym spowalnia wchłanianie węglowodanów – tłumaczy dietetyk, Łukasz Sieńczewski. Substancja ta wspomaga także eliminacje czynników potencjalnie szkodliwych, do których zaliczyć można toksyny, metale ciężkie oraz produkty przemiany materii. Doskonale wpływa na działanie naszego układu trawiennego, zwiększając biodostępność niektórych składników mineralnych, które przyczyniają się do poprawy wygląd naszej skóry, włosów i paznokci.

Gdzie szukać błonnika?

Ekspert programu PPE podkreśla, że optymalna dzienna porcja błonnika jaką powinniśmy spożywać

to około 25-30 g błonnika. Gdzie go znaleźć? Bogatym źródłem tej substancji są warzywa (buraki, brokuły, karczochy, marchew, brukselka), owoce (truskawki, jagody, jabłka, gruszki, maliny), a także ciecierzyca, groch, fasola oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Teraz, kiedy właśnie startuje sezon na świeże warzywa i owoce, dostarczanie odpowiedniej dawki błonnika będzie jeszcze prostsze.

Uczyliśmy najmłodszych dlaczego warto jeść warzywa i owoce

Jesteśmy na finiszu IV edycji programu edukacyjnego Porcja Pozytywniej Energii, którego inicjatorem jest marka Crispy Natural. Jego celem jest edukacja i kształtowanie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych opartych na spożywaniu warzyw i owoców. Projekt ma także za zadanie aktywizowanie nauczycieli do podejmowania tematu o znaczeniu społecznym jakim jest zdrowe żywienie i kształtowanie u dzieci właściwych nawyków żywieniowych. Tak jak w poprzednich latach program był skierowany do uczniów klas podstawowych 1-6. W tym roku po raz pierwszy do nauki poprzez zabawę zaprosiliśmy także przedszkolaków.

 

Po zarejestrowaniu się na stronie www.porcjapozytywnejenergii.pl nauczyciele otrzymali zestawy materiałów edukacyjnych, dostosowanych do grup wiekowych, które zostały przygotowane dla nich we współpracy ze specjalistami. Gotowe scenariusze pomogły pedagogom przekazać dzieciom wiedzę na temat wartościowych produktów spożywczych, zdrowego odżywiania i tego jak może ono wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu.

Pobudzamy kreatywność

Jednym z elementów programu PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII jest konkurs, polegający na wykonaniu prac plastycznych przez dzieci i zorganizowaniu wystaw na terenie szkoły lub przedszkola. W tym roku temat przewodni to „Warzywa i owoce – spożywam codziennie”. Na zwycięzców czekają nagrody: dla 6 najlepszych placówek – granty finansowe, dla nauczycieli – tablety, a dla uczniów karty podarunkowe na zakup sprzętu sportowego.

Scenariusze dydaktyczne programu powstały we współpracy ze specjalistami z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu oraz specjalistami ds. żywienia: dr Patrycją Szachtą i Łukaszem Sieńczewskim.

 

Informacje o programie

 

PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII to program, organizowany od 2014 roku, skierowany do dzieci

i nauczycieli szkół podstawowych, a tegoroczna edycja także do przedszkoli. Celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia. Organizatorem programu jest firma Crispy Natural, produkująca smaczne, chrupiące chipsy

z polskich jabłek, truskawek, pomidorów, marchwi, buraków czy topinamburu.

Patronat honorowy nad programem PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII objął Rzecznik Praw Dziecka. Pozostali patroni to: Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu UP w Poznaniu, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych na Celiakię Przekreślony Kłos oraz czasopisma: Baby Junior, Życie Szkoły, Wychowanie w Przedszkolu, Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne.

Partnerem akcji jest Foods by Ann – marka Anny Lewandowskiej, która jest producentem zdrowych batoników bez dodatku cukru, opartych wyłącznie na naturalnych składnikach.

Więcej informacji na temat warunków udziału w programie i konkursie dostępnych jest na stronie www.porcjapozytywnejenergii.pl oraz na fanpage na Facebooku „PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII” www.facebook.com/PorcjaPozytywnejENERGII/.

 

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Lesisz

tel.: +48 501 010 077,

e-mail: magdalena.lesisz@lesiszpr.pl