Woda – dlaczego warto o niej pamiętać?

Jeżeli chcesz wspomóc swoje zdrowie i piękno wypijaj na czczo szklankę wody. Wodę powinniśmy pić 30 minut przed jedzeniem. Po lekkim posiłku takim jak kasze, owoce możemy ją pić po godzinie. Po cięższym takim jak tłuszcze, czy białka powinniśmy odczekać dwie godziny.

Popijanie wodą w trakcie posiłku powoduje rozwój patogenów, czyli bakterii, grzybów i pasożytów, ponieważ rozpuszczamy kwasy żołądkowe.

Wodę powinniśmy pić małymi łykami i niezbyt dużych ilościach. Inaczej nie nawodnimy organizmu a woda zostanie wydalona. Wypłuczemy także sole mineralne sodu i potasu.

W ciągu dnia tracimy ok 2-2,5 l wody przez oddychanie, wydalanie, przez skórę, czy łzy.

U niemowląt zapotrzebowanie na wodę można policzyć, przyjmując wartość 100-190 ml płynu/kg/dzień. Kobiety w ciąży powinny codziennie wypijać co najmniej 2,3 l płynów, a kobiety karmiące piersią nawet 2,7 l dziennie.

Jednak latem zapotrzebowanie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Wówczas zaleca się zwiększenie ilości spożywanych płynów – o 250 ml na każdy stopień powyżej 37 st. C. Podczas upałów należy należy uzupełniać niedobory nie tylko wody, lecz także sole minerałów – zwłaszcza sodu i potasu.

Jakie są objawy odwodnienia? 

  • Suchość w ustach
  • Sucha skóra

Brak wystarczającej ilości płynów w organiźmie sprawia, że produkujemy mniej potu i naturalnych olejów, które chronią skórę przed przesuszeniem. Objawy to: łuszczenie, suche skórki i zaczerwienienie naskórka.

    • Suche oczy

 Głównym składnikiem łez jest woda. Gdy jest jej za mało w organizmie, może nie wystarczyć jej do produkcji łez. Jeśli więc często pieką cię oczy, a w nocy budzi ból rogówki oznacza to, że  oczy są za mało nawilżone. 

    • Długo i często chorujesz

Picie wody pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Jeśli organizm nie będzie wystarczająco nawodniony, dłużej zajmie nam powrót do formy. 

 Nie jest to jednak jedyny problem – przy niewystarczającej ilości płynów, organizm zaczyna czerpać wodę zmagazynowaną w krwi i organach, co może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

    • Bolą cię stawy

Chrząstki i dyski międzykręgowe składają się w 80% z wody. Jeśli w twoim organizmie jest jej za mało, możesz odczuwać bolesność podczas poruszania się. Picie odpowiedniej ilości wody zabezpieczy kości przed ocieraniem się o siebie, a chrząstki będą w stanie absorbować wstrząsy podczas biegania czy skakania.

    • Masz zakwasy

Nasze mięśnie również są zbudowane z wody. Im mniej jej pijesz, tym mniejszą masz masę mięśniową. Właśnie dlatego, tak ważne jest nawodnienie organizmu przed, w czasie i po treningu. Płyny są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ścięgien i mięśni. Niewątpliwym plusem picia wody podczas treningu jest mniejsze ryzyko wystąpienia bolesnych zakwasów, oraz skurczy po aktywności fizycznej.

    • Jesteś głodny

Zbyt często mylimy głód z pragnieniem, co ma duże konsekwencje zarówno dla zdrowia, ponieważ organizm nie otrzymuje potrzebnej dawki H2O, jak i dla figury – zbyt częste podjadanie kończy się przybieraniem na wadze.

  • Masz problemy z trawieniem

Woda jest potrzebna nie tylko naszej skórze czy mięśniom, ale również wszystkim organom. Jest szczególnie ważna dla przewodu pokarmowego. Odwodnienie organizmu sprawia, że błony śluzowe żołądka są wysuszone, przez co kwasy mogą nie spełniać swojej roli prawidłowo i podrażniać żołądek. W praktyce oznacza to zgagę i inne problemy z trawieniem.

Ilość wody w organizmie zmniejsza się wraz z wiekiem. Oznacza to jedno – im jesteśmy starsi, tym więcej wody potrzebujemy. Pierwsze oznaki przedwczesnego starzenia zauważysz w wyglądzie – zmarszczki , utrata jędrności, suchość skóry. Jednak procesy starzenia się dotyczą nie tylko skóry, ale również naszego wnętrza. Komórki, tkanki, organy potrzebują z wiekiem coraz więcej wody, a jej brak może oznaczać poważne problemy zdrowotne.

    • Masz zawroty głowy

Chociaż zawroty głowy mogą być objawem wielu chorób oraz skutkiem przyjmowania niektórych leków, to pojawią się również u osób, które za mało piją.

    • Boli cię głowa

Bóle głowy to jeden z częstych objawów odwodnienia organizmu. Jeśli praktycznie przez cały czas czujesz lekki ból głowy, może to oznaczać, że stale jesteś odwodniony. Zamiast łykać kolejne tabletki przeciwbólowe, staraj się pić więcej wody. Rezultaty odczujesz prawie natychmiast!

Kiedy pić więcej?

  • Przy większej aktywności fizycznej
  • przy podwyższonej temperaturze
  • w bardzo niskich temperaturach wskutek wyższego wydatku energetycznego i noszenia grubej odzieży
  • w przypadku spożycia alkoholu

Aplikacje, które mogą Ci pomóc

Jeśli potrzebujesz pomocy, by w ciągu dnia pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości wody, możesz wspomóc się aplikacjami na telefon: Water Tracker, Hydro Water Your Body, Waterbalance, WaterMinder, czy WypijWodę.

Wystarczy, że wprowadzisz informacje dotyczące m. in płci, wagi, trybu życia a dzwonek alarmowy zawiadomi cie w odpowiednim momencie że konieczności nawodnienia.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+