Wiosenne oczyszczanie sposobem na równowagę

Zanieczyszczenie środowiska odpowiada za toksyny odkładające się w naszym organizmie. Aby sobie z tym poradzić możemy od czasu do czasu stosować diety oczyszczające. Proponujemy jednak łagodny sposób polegający na regularnym dbaniu o ciało tak, aby zachować równowagę pomiędzy oczyszczaniem a odżywianiem organizmu. Chodzi o spokój wynikający z równowagi. Wyobraź sobie że po raz pierwszy od bardzo dawna wdychasz rześkie, górskie powietrze patrząc w niebo…już na samą myślę czuję ukojenie i relaks. To co proponujemy na wiosnę to herbatki ziołowe, oraz prosta metoda oddechowa oczyszczająca organizm.

Zioła na relaks i oczyszczenie

Z myślą o oczyszczaniu organizmu wybraliśmy zestaw ziół. Proponujemy przede wszystkim  koper i anyżek. Koper ma działanie przeciwzapalne, rozkurczowe, dezynfekujące, wykrztuśne, moczopędne, odflegmiające i rozgrzewające, reguluje także cykl miesięczny, wzmaga pracę gruczołów mlecznych oraz apetyt. Poprzez właściwości dezynfekujące oczyszcza nasz organizm i reguluje jego pracę.

Jeśli zaś chodzi o anyż, to jest to jedna z najstarszych roślin leczniczych na świecie. Przypisywano jej właściwości odmładzające i antytoksyczne. Jako zioło anyż był używany przez Egipcjan już 1500 lat p.n.e. Pliniusz Starszy polecał anyż jako środek uspokajający i ułatwiający zasypianie. Zwiększa on ilość białych ciałek krwi co znacznie wpływa na odporność organizmu, działa rozkurczowa i pobudzająco na komórki mózgowe i rdzeń kręgowy.

Bardzo dobre zioło, które pomaga oczyścić się ciału jest pokrzywa. Przełom kwietnia i maja to najlepszy czas na młodą pokrzywę – warto go wykorzystać, przygotowując świeży sok z pokrzywy zwyczajnej. Aby to zrobić, wystarczy zmiażdżyć liście oraz łodyżki rośliny i wycisnąć płyn. Sok (ale również napar ze świeżej i suszonej pokrzywy) stosowane zewnętrznie działają bakteriobójczo, ułatwiają gojenie ran, wcierane w skórę likwidują łupież i wzmacniają włosy, mają również właściwości wzmacniające i przeciwanemiczne.

Nasi faworyci to również zielona herbata oraz czystek. Regularne picie zielonej herbaty obniża poziom trójglicerydów i cholesterolu,  wzmaga ona wydzielanie soków żołądkowych. Czystek charakteryzuje się wysoką zawartością polifenoli  – silnych przeciwutleniaczy. Są to substancje, które mają właściwości neutralizujące  wolne rodniki. Ponadto polifenole hamują powstawanie i rozwój stanów zapalnych w organizmie, a także wzmacniają, dodają energii.

Oczyszczający oddech

Świadoma praca z oddechem, to jeden ze sposobów terapeutycznych równoważący  określone funkcjonowanie naszego ciała. Techniki oddechowe stosuje się  w medytacji, ale także we wszystkich religiach, które zawsze zawierają w sobie element zamyślenia i modlitwy.

Nie tylko płuca potrzebują oddechu, lecz każdy narząd, każda poszczególna komórka ciała.  Rytm oddechu reguluje całe życie w człowieku: trawienie, serce, narządy i gruczoły. Człowiek, który cierpi na depresję, oddycha inaczej niż ktoś, kto jest wewnętrznie zrównoważony.

Równomierny oddech przekazuje swój rytm dalej, do wszystkich miejsc w ciele, także do duszy. Dlatego spokojne i równomierne oddychanie – jeśli możliwe, to w rytmie na siedem (który jeszcze omówimy dalej) – oddziałuje tak dodatnio.

Proponowana przez nas technika oddechu polega na intensywnym wdychaniu powietrza dzięki czemu mięśnie w naturalny sposób się rozkurczają. Po kilku takich oddechach już czujemy relaks. Aby zapewnić sobie dobre warunki na praktykę  oddechową usiądź wygodnie, ciało ma być dobrze osadzone. Kiedy będziesz gotowa postaraj się mocno wypychać powietrze przez dziurki od nosa mając przy tym zamknięte usta. Skoncentruj się na napinaniu mięśni brzucha. Dzięki temu przepona porusza się w górę i w dół przez co pozwala wypchnąć zastałe powietrze z płuc. Gdy zakończysz wydech rozluźnij brzuch. Przepona automatycznie osadzi się wyżej a świeże powietrze zostanie zassane do środka.

Oddychaj w nieco przyśpieszonym tempie – jeden oddech na sekundę. Powtórz 25-50 razy na koniec zrób głęboki wdech i zatrzymaj go przez dłuższą chwilę.

Następnie zacznij oddychać w swoim tempie, a gdy będziesz gotowa powtórz ćwiczenie 3-5 razy. Dzięki temu płuca sie oczyszczą a we krwi zamiast dwutlenku węgla pojawi się świeży tlen.

Żródło Sebastian Pole – “Pukka life”

Dorota Pawelec

fot. Tomasz Warchocki