Weź się przejdź!

To jak bardzo spacer pomaga osiągnąć spokój, zostało już znakomicie dowiedzione. Chociaż zimno warto nie rezygnować z kilku minut w ciepłej czapce w parku albo na polnej drodze. Wielu wybitnych myślicieli i artystów, zarówno dawnych jak i obecnych, uwielbiało długie spacery, utrzymując, że zawdzięczają im większą kreatywność i odzyskanie spokoju ducha. Filozof Fryderyk Nietzsche twierdził, że „wszystkie naprawdę wielkie idee rodzą się kiedy chodzimy. A bardziej współczesny miłośnik spacerów pisarz Will Self pisał o chodzeniu, iż jest „z natury ekspansywne… w byciu-sobą-we-wszechświecie” 🙂

Kiedy chodzimy, w naszym mózgu uwalniane są kojące neurotransmitery, tak zwane endorfiny, które uśmierzają ból, zwiększają pozytywne uczucia i dają odprężenie. Badania wykazują, że dwudziesto, albo trzydziestominutowy spacer może mieć podobne działanie jak środek uspokajający.

wsmboa4xjwm-elijah-hail

Dickens słynął ze swoich długich, nocnych wędrówek po Londynie. Uważał, że pomagają mu zachować zdrowie psychiczne. Gdybym nie mógł się wypuszczać na głębokie i długie spacery – pisał – pewnie bym po prostu eksplodował i sczezł. Chcąc dowiedzieć się czegoś więcej o tym, jak podczas tych nocnych wypadów obserwował innych ludzi i ich życie w swietle księżyca – koniecznie przeczytaj jego esej Night Walks.

Mówimy, że idziemy na spacer, żeby „rozjaśniło nam się w głowie” albo żeby “przewietrzyć umysł”. W samym akcie chodzenia jest coś krzepiącego i fundalemtalnie ludzkiego. Stawianie jednej stopy przed drugą, aby dotrzeć z punktu A do punktu B, to jedna z pierwszych i najprostszych czynności, jakie człowiek może wykonać. Umiejetność chodzenia jest najbardziej celebrowanym kamieniem milowym dzielącym niemowlęctwo od dzieciństwa, a owo samodzielne i milowe „stanięcie na własnych nogach” i „pierwszy krok” – najbardziej oczywistą oznaką wolnej woli.

t_rvtcezdx0-lukas-budimaier

Mimo to całkiem łatwo zarzucić zwyczaj spacerowania. Być może należałoby przemyśleć na nowo swój rozkład zajęć, by znaleźć więcej okazji do chodzenia. Spróbuj wysiąść wcześniej z autobusu, zaparkuj dalej. Przejdź się do kafejki po prostu ciesząc się przyjemnością chodzenia. Nawet jeśli mróz!

 

Źródło – Calm  Smith Michael Acton