JAK ROZPOCZĄĆ DIETĘ WEGAŃSKĄ?

Weganizm jest w ostatnich latach jednym z popularniejszych sposobów odżywiania. Znaczna część osób wybierających tę dietę kieruje się zasadami etycznymi, takimi jak niechęć do krzywdzenia zwierząt. Istnieje również grono osób, które decydują się na dietę wegańską z ciekawości. Takie osoby chcą sprawdzić jak roślinne menu wpłynie na ich zdrowie i samopoczucie. Niezależnie od tego jakie motywy są decydujące w naszym przypadku, powinniśmy dobrze przygotować się do sposobu odżywiania opartego jedynie na produktach roślinnych. Wskazane jest również skonsultowanie swojego wyboru z lekarzem.

Problemy związane z dietą wegańską

Żeby jadłospis oparty na produktach roślinnych był w stanie pokryć nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze, musi być on bardzo różnorodny, choć i to nie zawsze wystarcza. Głównym problemem osób początkujących jest przyrządzenie pełnowartościowych posiłków zgodnych z założeniami diety wegańskiej. Mówiąc prościej – nie bardzo wiemy co powinniśmy jeść. Ludzie, którzy całe swoje życie jedli mięso i nabiał, po przejściu na weganizm zaczynają spożywać przede wszystkim warzywa i owoce. Kłopot w tym, że nawet ogromny talerz warzyw ugotowanych na parze nie zaspokoi zapotrzebowania naszego organizmu na energię. Żywiąc się tylko i wyłącznie warzywami czujemy się źle i brakuje nam energii. W efekcie często pochopnie wyrabiamy sobie negatywną opinię o weganizmie.

Kolejny problem wiąże się z jakością naszej diety. Należy zdawać sobie sprawę, że weganizm równie dobrze może być zdrowy, jak i bardzo niezdrowy. Weganin może żywić się chlebem z dżemem i wegańskimi słodyczami, jednak taki styl odżywiania w dłuższej perspektywie czasu nie wyjdzie mu na dobre.

Inna sprawa to pytanie, czy każdy może stosować dietę wegańską bez szkody dla swojego zdrowia. Zagorzali zwolennicy roślinnego jadłospisu przekonują, że jest to możliwe. Z kolei osoby stosujące dietę zgodną z grupą krwi mają na ten temat inne zdanie. W zależności od tego jaką grupę krwi posiadamy, jesteśmy ich zdaniem predestynowani do weganizmu bądź nie. Zgodnie z tą koncepcją istnieją osoby, które przystosowane są przede wszystkim do jedzenia mięsa. Jeżeli z niego zrezygnują – bardzo szybko odczują negatywne konsekwencje zdrowotne.

Dieta wegańska – od czego powinniśmy zacząć?

Jeżeli chcemy spróbować wegańskiego sposobu odżywiania, pierwszą rzeczą, o którą powinniśmy zadbać są konsultacje z lekarzem. Przed radykalnymi zmianami żywieniowymi warto upewnić się, czy nasze zdrowie jest w najlepszym porządku. Eksperymenty z dietą dobrze jest rozpoczynać, kiedy jesteśmy w pełni sprawni. Ciąża i okres karmienia jest tu poważnym przeciwwskazaniem.

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie diety wegańskiej tak, żeby zaspokajała potrzeby naszego organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Nie jest to proste, ponieważ tradycyjna polska kuchnia w dużej mierze opiera się na produktach niedozwolonych w nowym menu. Żeby uniknąć sytuacji, w której będziemy głodni lub niedożywieni, dobrze jest zapoznać się z wegańskimi przepisami wcześniej. Możemy skorzystać z licznych publikacji na ten temat, doskonałym źródłem są także blogi dotyczące weganizmu. Jeżeli chcemy, żeby dieta wegańska była w pełni dostosowana do naszych potrzeb, doskonałym pomysłem jest udanie się do dietetyka.

Weganizm małymi krokami

Istnieje duża grupa osób, które nie lubią radykalnych zmian w swoim życiu, a tym bardziej jadłospisie. W ich przypadku najlepiej sprawdzi się przechodzenie na weganizm małymi krokami. Doskonałym pomysłem jest przygotowywanie jarskich posiłków kilka razy w tygodniu. Na początku nie warto rezygnować z mięsa, ryb i nabiału, zwłaszcza jeżeli przez całe życie były one podstawą naszego menu. Uczenie się gotowania w oparciu o składniki pochodzenia roślinnego sprawi, że nasz wegański jadłospis będzie zróżnicowany, a co za tym idzie – zdrowy.

Oszacujmy budżet na jedzenie

Wielu ludzi, którzy zamierzają przejść na weganizm zastanawia się, czy nowy sposób żywienia będzie drogi. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Kuchnia wegańska, podobnie jak tradycyjna kuchnia polska może być bardzo kosztowna, ale również tania. Zmiany odżywiania dobrze jest rozpocząć od oszacowania budżetu, który możemy przeznaczyć na jedzenie w konkretnym miesiącu. Kiedy będziemy wiedzieć ile maksymalnie możemy wydać, planowanie posiłków będzie znacznie łatwiejsze.

W kwestii wydatków na żywienie bardzo duże znaczenie ma to, w jakich sklepach robimy zakupy. Najdroższą, a jednocześnie najlepszą jakościowo żywność znajdziemy w sklepach ekologicznych. Nie oznacza to jednak, że kiedy nie stać nas na robienie zakupów w tego typu miejscach to będziemy odżywiać się niezdrowo. W przypadku ograniczonego budżetu dobrze jest zapoznać się z ofertą supermarketów i bazarów w naszym mieście. Z pewnością znajdziemy miejsca, w których kupimy dobrą, a jednocześnie tanią żywność.

Błędem osób, które przechodzą na weganizm jest kupowanie wegańskich odpowiedników tradycyjnych produktów spożywczych – na przykład parówek sojowych lub tofu. Taka żywność jest droga, a jednocześnie nie zawsze zdrowa. Warto mieć świadomość, że weganin z powodzeniem może się bez niej obejść.

Poradnik powstał przy współpracy z dietetykami z poradni Dieta-Med z Krakowa.