Przestaw się na zmianę! Pozytywne procesy, które ci ją ułatwią

 

Naszym motywem przewodnim jest zmiana, podniesienie jakości życia, to co ma pozytywny wpływ na nasze życie. Procesy używane w zmianie to działania, które nam ją ułatwią, uprzyjemnią, objaśnią coś co jest nam nieznane.

Pozytywne procesy, które towarzyszą nam w zmianie dotyczą zmiany emocji, sposobu myślenia, zachowania czy relacji z otoczeniem.

 

 

Jeśli jesteś samodzielną, silną i niezależną kobietą – a na pewno jesteś – to naturalnie stosujesz te procesy, nawet nie zdając sobie z nich sprawy. Jeśli jednak szykujesz się do zmiany i przyda ci się pomocny nawyk, kilka zmianowych drogowskazów. Oto 9:

  1. POSZERZANIE ŚWIADOMOŚCI. Jeśli nie jesteś bierna i aktywnie poszukujesz tego, co poszerza twoją świadomość – znasz ten proces. To wiedza, informacje pomagające w podejmowaniu decyzji. Dotyczy zarówno emocji, jak i myśli, potrzeb, rozwiązywania problemów. Ten proces odbywa się na poziomie intelektualnym.
  1. WZBUDZANIE EMOCJI. Poziom emocjonalny i intelektualny. Jeśli potrafisz wzbudzić w sobie emocje, których potrzebujesz, aby utwierdzić się w potrzebie zmiany. Kiedy oglądasz film, który wywołuje negatywne emocje dotyczące niezdrowej żywności albo papierosów, aby je rzucić. Kiedy dowiadujemy się, że czas jaki mieliśmy na ulubioną czynność (zwiedzanie, wycieczka, miły wieczór kończą się szybciej z jakiegoś powodu) drastycznie się skraca – nagle bardzo tego czasu potrzebujemy, zauważamy mnóstwo detali, które umknęłyby nam gdyby czasu było więcej. Mobilizujemy się do działania. Tak jak osoba, która dowiaduje się o chorobie swojej lub bliskiej osoby i zaczyna cieszyć się życiem. Te emocje czasem czujemy na skutek nagłego zdarzenia, a czasem świadomie w sobie wywołujemy.
  1. PONOWNA SAMOOCENA. To pogłębiona analiza nas samych z uwzględnieniem zarówno wymiaru racjonalnego jak i emocjonalnego. Pozwala dostrzec różnicę pomiędzy potrzebami, wartościami, a faktycznymi zachowaniami. Jednym z zadań tego procesu jest ocena kosztów zmiany. Nie tylko materialnych. Każdy lubi myśleć o wolności jakie przyniesie mu odzyskanie wolności po związku który np. się wypalił. Jednak mało kto dostrzega ile wyzwań i zapomnianych trudności przynosi samodzielne życie.
  1. ZAANGAŻOWANIE wyraża się w faktycznym podjęciu działania i przekonaniu, że sukces jest możliwy. Jesteś zaangażowana w swoją zmianę jeśli wiesz, że to ty jesteś główną osobą odpowiedzialną za jej przeprowadzenie i nie oglądasz się dookoła w poszukiwaniu kogoś, kto przeprowadzi ją za ciebie.
  1. Kolejny proces to PRZECIWWARUNKOWANIE. To zdrowy wariant reakcji na bodźce. Jeśli chcemy dużej zmiany, to będziemy się stykać z tym co nam ją utrudnia. Jeśli chcemy odmiany fizycznej, a mamy skłonność do podjadania wieczorem – przeciwwarunkowaniem będzie unikanie wieczornych wycieczek do kuchni. Jeśli pracujemy nad redukcją stresu, będziemy unikać sytuacji nadmiernie go generujących.
  1. Z przeciwwarunkowaniem łączy się UWAŻNA OBSERWACJA ŚRODOWISKA. Jeśli nie będziemy w otoczeniu przyjaznym naszej zmianie, może ona trwać dłużej, lub nie dojść do skutku. Dlatego świadoma kobieta widzi, jak ważne jest całkowite usuniecie popielniczek i papierosów z domu, kiedy chce rzucić palenie.
  1. NAGRADZANIE. Najprzyjemniejszy i wyjątkowo uzależniający proces wspomagania zmiany. Ważne dla utrzymania motywacji w zmianie nagradzanie siebie za osiągnięte etapy zmiany, kolejne małe sukcesy. Istotne jest nie to, co dostajesz, ale poczucie wsparcia jakie czujesz otrzymując nagrodę.
  1. WSPIERAJĄCE RELACJE to aktywne poszukiwanie wsparcia dla podejmowanych wysiłków. Radzenie sobie ze zmianą nie oznacza, że musimy w tym procesie nie oznacza, ze musimy w tym procesie być całkiem sami. Albo że albo my, albo profesjonaliści. Zdawanie się nawet na najlepiej ocenianego specjalistę nie zapewni nam takiej siły wsparcia jak osoby, które znają nas, nasze emocje, uniki…
  1. Wsparcie SPOŁECZNE czyli zewnętrzna akceptacja społeczna dla zdrowych zachowań wyrażana przez kampanie społeczne i umożliwianie innym zmian. Takie działania mają na celu wspieranie wysiłków osób pragnących pozbyć się szkodliwych nawyków.

Prochaska, Norcross, DiClemente