Monique Chmielewska Lehman o międzynarodowej wystawie, której twórcami są artyści z Polski i Chin

Artystka Monique Chmielewska Lehman  wraz z zespołem kuratorskim-Mariolą Szozdą i Barbarą Siatkowską, zaprosiły 31 polskich oraz 40 chińskich artystów do świętowania Nowego Roku Tygrysa, prezentując międzynarodową wystawę Material Thinking – China -Poland.

Monique Lehman jest znaną w wielu krajach artystką sztuki włókna, jej gobeliny zdobią galerie, muzea i świątynie na całym świecie. Wystawiała swoje prace w wielu miejscach, ale szczególnie upodobała sobie Chiny. Wystawa “Material Thinking – China -Poland” to wyjątkowe wydarzenie, będące połączeniem realizacji artystycznych z ciekawym tworzywem, której twórcami są artyści z Polski i Chin.

Warto dodać, że w Chinach lada moment rozpocznie się największe chińskie święto-Wiosenny Festiwal, podczas, którego Chińczycy witają Nowy Rok Tygrysa. Symbolizuje on siłę, odwagę i chęć przeżycia czegoś nowego.

Może to właśnie ten wyjątkowy symbol, sprzyjał artystom i organizatorom w tak trudnym czasie, jakim jest pandemia? Doszło więc, do sfinalizowania planów dotyczących organizacji tego międzynarodowego projektu, łączącego twórców mieszkających na różnych kontynentach.

Ta chińsko-polska wystawa jest platformą, na której artyści dokonują wymiany wizualizacji i myśli w formie prac “sztuki materii”. Koncentracja na wybranych i użytych tworzywach, podkreślenie siły i wagi materiału, oraz wyobrażenie transformacji wybranego przez artystę materiału – to istota i temat wystawy. 

Wystawa “China – Poland” jest już trzecią z kolei (po wystawie “China – Argentina” oraz “China – Urugwaj “) wystawą z międzynarodowego cyklu zainicjowanego na Uniwersytecie Tsinghua w Pekinie. 

Monique Chmielewska Lehman jest konsultantem wszystkich tych wystaw i jednocześnie głównym kuratorem wystawy chińsko — polskiej. 

Od 3 czerwca przez cały miesiąc, będzie można ją zobaczyć również w Warszawie, w Prom Kultury na Saskiej Kępie.

“Material Thinking” odnosi się do wszystkich dziedzin sztuki współczesnej, w których “materia” (tworzywo) jest głównym narzędziem ekspresji filozoficznej, politycznej, społecznej, środowiskowej, emocjonalnej i estetycznej.

Cytując jednego z profesorów Uniwersytetu Tsinghua: “Forma fizyczna jest jednym z najważniejszych środków przekazu sztuki, a także nośnikiem idei”.

Wybrane zostały innowacyjne  prace, oparte na niepowtarzalności technik inspirowanych nie tylko ideą, czy tematem, ale różnorodnością tworzywa, z którego zostały wykonane. 

“Poprzez wystawę “Material Thinking” chcemy odkryć nowe możliwości twórcze i stworzyć silną sieć wymiany myśli i doświadczeń z artystami i naukowcami na całym świecie, połączonymi wspólnymi aspiracjami i miłością do sztuki.” Monique Lehman

“Organizatorom oraz artystom chciałbym pogratulować sukcesu, jakim w czasie pandemii jest zorganizowanie wydarzenia o zasięgu międzynarodowym łączącym artystów mieszkających na różnych kontynentach. Forma hybrydowa wystawy Material Thinking nie tylko umożliwia licznemu gronu artystów z Polski i Chin zaprezentowanie swoich prac, ale także pozwala na dotarcie i inspirowanie, jeszcze szerszego grona odbiorców. Miejmy nadzieję, że w przyszłości ta piękna współpraca będzie się dalej owocnie rozwijać.”

Te słowa uznania przekazał Ambasador Wojciech Zajączkowski w oficjalnym liście przesłanym na otwarcie wirtualnej wystawy. 

Polscy twórcy prezentujący swoje dzieła:

Paweł Kiełpinski, Bogusław Lustyk, Bartosz Banasik, Ewa Bartosz-Mazuś, Magdalena Dobrucka, Niwa Köhler, Ewa Cieniak, Katarzyna Stanny, Zbigniew Blajerski, Krzysztof Renes, Ewa Danecka-Chmiel, Olga Cygan, Katarzyna Bułka Matłacz, Ewa Rosiek Buszko, Jarek Koziara, Ludwika Ogorzelec, Krystyna Sadej, Antoni Rodowicz, Mirosław Maszlanko, Marha Mulawa, Jan Sajdak, Anna Wysocka, Piotr Łazowski, Monique Lehman, Jacek Maślankiewicz, Anna Wysocka, Antoni Rodowicz, Diana Grabowska, Ewa Bartosz Mazus, Iwa Kruczkowska, Katarzyna Hałas, Lilia Kulka, Ludwika Żytkiewicz-Ostrowska, Magdalena Dobrucka, Olga Cygan, Piotr Lazowski, Tomasz Frasoński, Ula Święcicka, Zbigniew Blajerski.