Efektywna komunikacja – jak nie zwariować

Komunikacja bywa trudna. Nawet z przedstawicielami swojego gatunku. Czasem mamy wrażenie, że sąsiad albo współpracownik pochodzi z innej planety. Powstało wiele poradników i schematów retoryki w dyskusji. Można obkupić się w makulaturę, iść na kurs, nawet na studia retoryczne… Wszystko można. Czasem mamy wrażenie, że niewiele to daje, jakby każdy dookoła, ze wszystkich sił przeciągał linę na swoją stronę. 

Komunikacja 3

Komunikujemy tym: muszę mieć rację za wszelką cenę, muszę mieć rację natychmiast. Parcie na sukces, powierzchowna komunikacja. Problemem jest jednak to, że taki sukces jest chwilowy i niezwykle ulotny. Teraz ktoś wygra, tylko po to żeby stoczyć kilka takich potyczek dziennie. Od nowa i od nowa. Czy tylko o to chodzi? Wygrać komunikację? A co jeśli odwrócimy perspektywę i będziemy doświadczać komunikacji?

Najlepsze rozmowy, najbardziej nas rozwijające (przynajmniej z naszej, kobiecej i łagodnej perspektywy), to te rozmowy, gdzie jesteśmy:

  • wysłuchani
  • zrozumiani
  • sami słuchamy
  • sami rozumiemy

Komunikacja jest wtedy łatwiejsza, lepsza, pełniejsza. tedy rozwiązania przychodzą same 🙂

Komunikacja 4

Bernard Roth w swojej książce „Nawyk osiągania. Odrzuć myślenie życzeniowe, zacznij działać i przejmij kontrolę nad swoim życiem” proponuje właśnie perspektywę otwartości i rozumienia.

Jak osiągnąć cel, który sobie założyliśmy bez dogadania się? Ciężko, bo większość z nich wiąże się z kontaktami z innymi ludźmi. Autor za jedno z najważniejszych narzędzi do osiągania wyznaczonych celów w rozwoju osobistym wskazuje nie na agresywną komunikacje, ale właśnie tę otwartą.

Oto jego najważniejsze sugestie dotyczące komunikacji interpersonalnej.

  1. Mów za siebie. Używaj słów „wiem”, „uważam”, „odbieram to tak”, a nie „wszyscy wiedzą”, „każdy”, „wszyscy czujemy”, „odbieramy to tak”. Znacznie lepiej i łatwiej wziąć odpowiedzialność za swoje słowa, niż przenosić ją na innych. Ledwo wiemy co samy myślimy, a o dopiero wszyscy.
  2. Nie feruj pochopnie wyroków. Jeśli musisz coś osądzić, zwłaszcza podczas sprzeczki albo w napiętej sytuacji, powiedz o swoich uczuciach i reakcjach. Przemyśl choć przez sekundę co chcesz powiedzieć. (jak w punkcie pierwszym)
  3. Miej uszy otwarte na kłopoty innych. Ludzie chcą wiedzieć, że ich usłyszałeś. Po prostu przyjmij do wiadomości ich problemy. Nie próbuj ich rozwiązywać, chyba ze wyraźnie cię o to poproszą. Nie potrzebują byś im radził, albo opowiadał o własnych podobnych doświadczeniach. Chcą po prostu wiedzieć, że ich wysłuchałeś. Chodzi o nich, nie o ciebie.
  4. Nie pytaj dlaczego. Swoje stanowisko przedstawiaj w formie zdań oznajmujących. Pytanie ludzi, dlaczego coś robią spycha ich do defensywy
  5. Naprawdę słuchaj. Nawet jeśli uważasz, ze wiesz co będzie powiedziane, albo jeżeli już to wcześniej słyszałeś, nie przerywaj i nie rozpraszaj się. Kiedy ktoś mói, nie zatapiaj się we własnych myślach przygotowując odpowiedź. Pogódź się z tym, że nie możesz niczego wtrącić, bez względu na to jak byłoby to genialne.
  6. Kiedy o czymś opowiadasz jasno daj do zrozumienia, jaki masz cel. Przygotuj się, ze możesz być źle zrozumiany i błędnie odebrany. Jeśli coś jest naprawdę bardzo, bardzo ważne, upewnij się, ze sens twojej wypowiedzi dotarł do odbiorców prosząc, aby ci go powtórzyli.
  7. Zadbaj by twój przekaz został usłyszany tak, jak zamierzałeś. Nie ograniczaj się do przekazania treści. Pamiętaj, że właściwe odebranie twoich słów wymaga intencji i uwagi.
  8. Staraj się rozumieć to, co się do ciebie mówi.

Amen.

Komunikacja (2)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.