Jak skutecznie motywować pracowników?

Prowadzisz własny biznes, albo jesteś szefową teamu? Kwestia odpowiedniego motywowania pracowników jest kluczowa dla osiągania zadowalających rezultatów i ciągłego rozwijania kompetencji zespołu. Zobacz, jak skutecznie motywować pracowników.

 

Nad tym, jak skutecznie motywować pracowników badacze i instytucje naukowe zastanawiają się od wielu lat. Dobrze wiemy, jak ważna jest motywacja w naszym codziennym życiu; pozwala nam ona realizować cele i wciąż rozwijać swoje umiejętności. W środowisku biznesowym jest ona niemniej ważna: często stanowi być, albo nie być zespołu czy firmy. Podpowiedź, co tak naprawdę motywuje pracowników, dostarczają nam badania naukowe. Instytut Gallupa przebadał milion pracowników, aby udzielić odpowiedzi na pytanie: Czego najbardziej utalentowani pracownicy oczekują od swojego pracodawcy?

 

Najważniejsze są relacje…

 

Wśród udzielanych odpowiedzi najwyżej plasują się dobre relacje z bezpośrednim przełożonym. To osoba lidera, który wskazuje drogę, daje przykład i udziela wartościowego feedbacku motywuje największą liczbę respondentów. Niemniej istotne okazały się znajomość oczekiwań wobec pracownika oraz możliwość wykonywania tego, co robi się najlepiej. Tutaj znowu widać, jak ważny jest przełożony, który klarownie przedstawi wizję firmy, jej wartości i rolę pracownika w dążeniu do celu strategicznego. Odkrycie talentów i mocnych stron pracowników, a następnie dopasowanie ich do przydzielanych zadań także stanowi czynnik motywujący, związany z gratyfikacją wewnętrzną z poczucia dobrze wykonanego obowiązku.

 

oraz samorozwój

 

Podobne wyniki badań uzyskali specjaliści z KMPG. Wnioski z przeprowadzonego badania wskazują na to, że pracowników motywuje możliwość dążenia do celów i marzeń. Stworzenie środowiska, w którym pracownicy są do tego zachęcani pozytywnie wpływa na ich motywację. Dlatego tak ważne jest wspieranie działań pracowników w zakresie uprawiania hobby, doskonalenia swoich umiejętności zawodowych czy pozazawodowych. W tym zakresie istotne jest zwrócenie uwagi na work-live balance i promowanie kultury organizacji, która to podejście pielęgnuje.

 

Co z motywowaniem finansowym?

W świetle przeprowadzanych badań motywacja finansowa odgrywa znaczącą rolę, nie jest jednak decydująca. Stabilność zatrudnienia i zarobki adekwatne do doświadczenia oraz wykonywanych zadań są ważne, ale satysfakcja z pracy dla większości badanych jest istotniejsza. Oczywiście, istnieje spora grupa osób, dla których gratyfikacja finansowa jest najważniejsza, warto jednak zwrócić uwagę, że wraz z wejściem na rynek pracy pokolenia millenialsów znaczenie zyskały sfery poza zawodowe: hobby, rozwój osobisty, relacje. Rynek pracy ulega zmianie, podobnie jak oczekiwania pracowników wobec pracodawców.

 

Jak skutecznie motywować?

Biorąc pod uwagę te trendy zastanawiać się można, jak przełożyć je na praktykę. Wiele z nich dotyczy bowiem kompetencji miękkich, działań, których efekty trudno zmierzyć natychmiast. Jednym ze sposobów jest wprowadzenie systemu IT, który umożliwi skuteczniejsze motywowanie pracowników. Dedykowany system CRM ułatwi to na kilku płaszczyznach:

 

  1. Gromadzone informacje ułatwiają ocenę efektywności każdego pracownika, co poprawia jakość udzielanego feedbacku, a także podnosi satysfakcję z wykonywanych zadań
  2. System umożliwia precyzyjne wytyczanie celów wraz z możliwością dzielenia procesów na etapy. Dzięki temu każdy pracownik wie, jakie są jego zadania oraz zna cel strategiczny
  3. Dedykowany CRM pomaga standaryzować najbardziej efektywne działania, dzięki czemu możliwy jest ciągły rozwój firmy, a pracownicy wykonują te czynności, które przynoszą faktyczne rezultaty
  4. Użytkowanie systemu CRM w swojej codziennej pracy pozwala przyspieszyć wykonywanie dużej części rutynowych czynności, np. gromadzenie informacji, co wpływa na zmniejszenie występowania błędów rutyny
  5. Dedykowany CRM stanowi gwarancję oszczędności czasu, który pracownicy mogą poświęcić na wykonywanie bardziej satysfakcjonujących zadań

 

Wprowadzenie rozwiązania tej klasy posiada zatem wiele zalet. Jak w praktyce wyglądać może taki system?

 

Projektowanie dedykowanego systemu CRM

Ogromną zaletą takiego systemu jest to, że tylko od Ciebie zależy, jakie funkcjonalności będzie posiadał. Proces rozpoznania potrzeb do stworzenia aplikacji CRM w poszczególnych firmach przebiega w różny sposób. Praktyką przyjętą przez Kamee jest nieograniczone w czasie projektowanie systemu, co oznacza, że po kompleksowym rozpoznaniu potrzeb klienta następuje tworzenie makiety. Możesz wprowadzać w niej dowolną liczbę poprawek, aż do momentu, w którym jesteś zadowolona z wyglądu i zakresu działania. Na poniższych screenach możesz zobaczyć, jak wyglądają przykładowe ekrany niektórych ze stworzonych przez Kamee systemów:

  Leady w systemie CRM, z możliwością podziału na zadania “Do wykonania”, “W trakcie” oraz “Zakończone”

Profil klientki w dedykowanym systemie CRM, z możliwością wprowadzania dowolnych parametrów dodatkowych



Kalendarz w systemie CRM, z możliwością dodawania zdefiniowanych przez siebie wydarzeń, wedle dowolnych kategorii

Możliwość tworzenia i poglądowej oceny grafików w dedykowanym systemie CRM

 

Czy system IT jest niezbędny do motywowania pracowników?

Oczywiście, że nie. Dobrze wiemy jednak, że przewagę konkurencyjną zyskują firmy, które decydują się na innowacje i wprowadzanie nowoczesnych metod zarządzania. Właśnie takim rozwiązaniem jest dedykowany system CRM. Skuteczne motywowanie pracowników wymaga jednak działań wielokanałowych, a zatem dbania o odpowiednie środowisko zawodowe, wytyczania jasnych celów, stwarzania możliwości rozwoju zawodowego i pozazawodowego oraz gratyfikacji finansowych. Odpowiedni system informatyczny te działania dopełni.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+